2021-07-12

Nie masz pojęcia, gdzie zgłosić zakup mieszkania? Niejedna osoba ma podobny dylemat. Załatwienie wszystkich niezbędnych formalności wcale nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Niektóre sprawy urzędowe pochłaniają sporą ilość czasu, a także wymagają zaangażowania. Działanie w chaosie nie jest najlepszą opcją - właśnie dlatego warto jest zapoznać się z poniższymi informacjami, które mogą okazać się sporym wsparciem. Należy podkreślić, że duże znaczenie odgrywa rodzaj nieruchomości (z rynku pierwotnego/wtórnego).

Zgłoszenie kupna nieruchomości w Urzędzie Skarbowym

Ci, którzy w najbliższym czasie planują zakupić mieszkanie powinni pamiętać o obowiązku zgłoszenia tego faktu w Urzędzie Skarbowym. Ważne jest również to, aby przestrzegać obowiązujących terminów. W innym przypadku trzeba liczyć się z wieloma negatywnymi konsekwencjami. Wszelkie nieprawidłowości jedynie opóźniają proces kupna lokalu.

1. Zgłoszenie zakupu mieszkania należy zgłosić w Urzędzie Skarbowym w ciągu 14 dni. Konieczna jest również zapłata podatku, którego wysokość to zwykle kilkadziesiąt złotych. Kwota ta może zostać rozłożona na cztery raty lub zapłacona w całości, więc jest to indywidualna decyzja. Trzeba wiedzieć, że stawka podatkowa jest inna w niemal każdej gminie. Jeśli wysokość rocznego podatku nie przekroczy 8,51 zł, to nie ma konieczności zapłaty należności. Warto wiedzieć, że w takiej sytuacji wezwanie do zapłaty nie zostanie wysłane.

2. Zakup mieszkania z rynku pierwotnego jest równoznaczny z uniknięciem obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Należy podkreślić, że wynosi on 2% od wartości rynkowej nieruchomości. Wynika to z faktu, że firma deweloperska jest czynnym podatnikiem VAT, a więc nabywca nieruchomości nie jest narażany na nadprogramowe koszty.

3. W przypadku mieszkania z rynku wtórnego konieczna jest zapłata podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości nieruchomości. Bywa tak, że niezbędne jest skorzystanie z usług rzeczoznawcy. Dotyczy to w szczególności lokali mieszkaniowych, których cena została mocno zaniżona. Wiele osób sztucznie obniża ceny nieruchomości w celu obniżenia wysokości podatku od czynności cywilnoprawnych. Jest to nieuczciwe względem Urzędu Skarbowego, co może nieść za sobą kary finansowe. Procentowa wartość opisywanego podatku może zostać obliczona przez notariusza.

4. Podatek od czynności cywilnoprawnych nie jest obowiązkowy również w przypadku mieszkań z rynku wtórnego, które oferowane są od czynnego podatnika VAT.

Kredy hipoteczny a zgłoszenie zakupu mieszkania w US

Jeśli nieruchomość została zakupiona na kredyt, to nabywca nadal ma obowiązek zgłoszenia tego faktu w Urzędzie Skarbowym. Musi on również zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Termin na zgłoszenie zakupu wynosi 14 dni od daty ustalenia hipoteki. Na wysokość podatku wpływa również rodzaj hipoteki. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z pomocy obsługi banku. Jest to najlepsze rozwiązanie dla tych, którzy obawiają się wysokości opłat. Najpopularniejsza jest hipoteka kaucyjna, która generuje koszt na poziomie 19 zł. Hipoteka zwykła, której wartość narzucona jest z góry, jest równoznaczna z podatkiem 0,1% od jej wartości. Zapłata podatku wymaga wypełnienia oraz złożenia deklaracji PCC-3.

Zgłoszenie w US nieruchomości kupionej za gotówkę

Jeśli nieruchomość została kupiona za gotówkę nie trzeba ponosić podatku PCC. Nie dotyczy to jednak wszystkich. Jeśli pieniądze nie były przechowywane na koncie bankowym, to Urząd Skarbowy może wymagać udokumentowania ich pochodzenia. Wszystko po to, aby potwierdzić, że pochodzą one z legalnych źródeł.

Zgłoszenie zakupu mieszkania w Urzędzie Miasta lub Gminy

Osoba, która zakupiła mieszkania ma także obowiązek zgłoszenia tego faktu w Urzędzie Miasta lub Gminy. Należy udać się do odpowiedniej instytucji, a wszystko zależy od miejsca zamieszkania. Warto również złożyć wniosek o meldunek czasowy lub stały, aby nie tracić cennego czasu. Dokument zostanie przekazany do urzędu właściwego dla poprzedniego zameldowania.